Ook ik dacht jaren geleden dat gezond eten moeilijk en tijdrovend zou zijn. Nu weet ik dat het anders zit. Maar hoe komt het dat ik nu weet dat het anders is?

Wacht, ik neem je even mee terug in de tijd.

Moe, uitgeput slof ik door de woonkamer. Ik kijk op de klok en zie dat het al 16.30 is… Oh neeeee…, is het nu al zo laat? Eigenlijk ben ik te moe en wil mezelf op de bank laten ploffen.

Ik voel mezelf moe en heb geen puf om te koken. Mijn hoofd en rug doen pijn en daarbij voel ik mij zoooo moe. Had ik dat al eerder gezegd? zo moe?

De kinderen moeten ook eten en ik pak een kruidenmix zakje uit de kast, uit de vriezer wat groenten en gehakt en dat was het weer. Zo dan, in enkele minuten kan ik eten op tafel toveren.

Eigenlijk wilde ik gezonder koken. Ik weet en voel dat deze maaltijd niet op gaat leveren wat nu juist nu wel nodig heb,

en dat is energie. En met die energie ga ik me weer beter voelen. Dat weet ik echt wel. En waarom ik niet helemaal lekker in mijn vel zit kan ook door hormonen komen…

Ik heb je net meegenomen naar een moment uit mijn futloze bestaan. Je snapt vast dat ik hier vast zat in een vicieuze circel. Niet veel later kwam ik met gezonde voeding in aanraking (Dank aan De Hormoonfactor studie) en merkte ik op dat gezonde voeding op tafel zetten helemaal niet ingewikkeld is. Tuurlijk moet je andere keuzes maken, maar deze keuzes zorgen wel dat het bijdraagt aan jouw gezondheid en je niet belasten.

Wat kan je doen? Begin met kleine stapjes om het vol te houden voor altijd. Ik houd niet van een kortdurende oplossing maar voor altijd. Laat je gevoel van hoe jij je voelt niet bepalen wat je eet. Dus geen pizza wanneer je eigenlijk geen puf hebt. Misschien heb je onlangs nog eten ingevroren en kan je dat nu gebruiken. Denk voor in de toekomst ook na over lekkere soep in te vriezen voor later. Bedenk voor je boodschappen gaat doen goed wat er op je weekplanning qua eten staat. Goede voorbereiding het halve werk.

Hoe ga je dat doen?

*Geen pakjes en zakjes meer gebruiken ivm alle troep die daarin zit? Geen paniek… Online zijn genoeg recepten te vinden en zal je merken dat het niet heel moeilijk is en in de loop van de tijd zal je ook steeds meer kruiden in huis krijgen.

*Snijd je eigen groenten ipv gesneden. Krijg je net iets meer voedingsstoffen binnen maar ja weet je, ik vind het ook al heel goed als je wel voorgesneden groenten neemt als je weinig tijd hebt.

*Probeer heel gevarieerd te eten. Veel groenten en dan het liefst in je ontbijt, lunch en diner.

*Bang voor koolhydraten? Wanneer je voldoende groenten en fruit eet en elke dag handje vol ongbrande ongezouten noten eet je voldoende koolhydraten en vezels. Maar houd er wel rekening mee dat we koolhydraten nodig hebben.

*Hoe puurder je eet des te sneller ben je verzadigd. Hoe ideaal klinkt dat als je vaak na de maaltijd nog trek hebt?

Voor meer info; Vitaalleven2020@gmail.com

*